Mottó

Üdvözöllek a konyhámban :D Én nem csinálom Nálad jobban! Én , így csinálom!Ha tetszik oszd meg barátaiddal!
Welcome in my virtual kitchen. If you like , share it, and invite your friends too :) :)

2012. augusztus 7., kedd

Málna CURD

curd  [ejtsd: körd] szó eredete után elég sokat kutattam, gyümölcs szósz a legjobb kifejezés, amit elfogadtam. Valamiért nincs magyar jobb megfelelő... dzsem lett a jam, ami egy zselésített gyümölcsfinomság a gyümölcs levének elfőzése nélkül, a lekvár, az ugye a gyümölcs tartósítása, minél kevesebb lével, a tömény gyümölcsvelő, de ott vannak a konfitüre-k, ami leginkább a jam/dzsem megfelelője - kombinált ízekkel , és zselék... de mennyifajta finomság....amire szavak sincsenek szinte... mert kissé le vagyunk cövekelve..hát meg is kell hagyni kevesebb finomat ettem, mint ízes ízű barack és szilvalekvárunk..de azért nem adom fel... mert én olyan nem feladós vagyok... persze kérdés, hogy majd 20-30 év múlva mit mondok... :D :D na de az még messze van, addig sok víz lefolyik a Dunán...




Nem annyira macerás, mint aminek látszik... ha lekvárt főzni nem sajnálunk pár órát a keverésre.. akkor ennek a félórája, igazán csekélységes:)) megcsináltam életem első CURD-ját.. és cseppet sem CURDtam el... annyira finom, hogy még számtalan változatot kipróbálok.. egy dologra azonban figyelni kell, mielőtt literszám nekiesnél: ****CSAK 3 hónapig tartható el!! és felbontás után - amire esélye sem lesz, nekem elhiheted- hűtőben kell tartani! ****A curd önmagában aludttejet és/vagy túrót jelent, de betű szerinti fordítása félrevezető. A lemon curd krémes állagú keverék, melyben citrusfélék (általában citrom, zöld citrom [lime] vagy narancs) leve, cukor, vaj és tojássárgája található. Hozzávalóit vízfürdőn, folyamatos keverés mellett sűrűre felfőzik. Lehűtés után a töltelék elég sűrű ahhoz, hogy töltelékként kenhető vagy süteményekbe tölthető legyen... na ugye semmi nem véletlen...hogy ma épp ezzel a témával hozakodtam már kora reggel.. :))


segítségemre a Kedvesemtől kapott edény segített.. dupla falú, kb 8 dl vizet nyelt el.. nem mászik, nem mozog, és de pláne nem forrázom le a kezem a kicsapódó gőzzel...
 okos kis jószág.. a dupla falban 8 dl víz lakik, ott alul van egy kicsi ablak, látszik, hogy hol tart a folyadékszint.... stabil hőt ad, és nem ég le benne a krém, nincs gőz... igazán praktikus.. a látszat ellenére, több mint két liter víz fér beléje :) mármint amit benne főzni lehet...
 málnapüré készítése a málnából.. na ezt szita-merőkanál kombinációval oldattam meg.. de csodás a színe :))
 a málnába megy a citromlé, a héja, vaniliáscukor, cukor, és a vaj, előírásszerűen tömbösen és HIDEGEN!! elkezdheted keverni.. "szemcsés" lesz , és azt hiszed, na ebből sem lesz semmi...ahogy a habverő szedi le a vajat.. de meglátod, ahogy olvad lassan, csodásan összeáll... :))
 a málna élénk vérvörös színét kezdi selymessé tenni.. a málna maradéktalanul eggyé olvadt a vajjal... nincs ebben semmi hiba.. ne kapkodj, keverd nyugodtan..
 még langyos a vajas- málna, HABVERŐVEL verj jól fel , mondom jól!... 3 egész tojást... ne sajnáld, ne legyen benne önálló fehérje sehol, mert csomós lesz a CURD-od :)
 a langyos vajas málnába megy a tojás... micsoda színváltozás... habos egy darabig, de légy türelmes.. keverned kell- nincs az az olimpia, amiért abbahagynád... addig keverd, míg sűrű puding állaga nem lesz! majd a száraz dunszt után - ha kihül - teljesen rezgős, fix állaga lesz.. kenheted, töltheted.. szájad íze szerint.. de van egy érzésem, az elő adagot csak úgy bekanalazod... mert isteni..!!! ezt bátran, s bizton állíthatom!!!
 Íme a MÁLNACURD CITROMMAL mennyiségi receptje:

ebből nekem 3*220 ml lett :)

20-25 dkg málna lepürézve kb 200 ml málnapürét jelent (vigasztallak: fagyasztottból is működik)
1 nagy citrom leve (vagy 4 ek citromlé)
és reszelt héja
1 csomag vaniliáscukor
175 gr HIDEG minőségi vaj (nem margarin!!!! )
180 gr Cukor
3 friss (!) szoba hőmérsékletű tojás
 Kicsit fakó bugyirózsaszín... de az íze, az ott van..... mint a békebeli nagymamáké... mondta a farkas , és lenyelte a nagymamát.... ;-)
Sárgabarack Curd:

a tegnapi sárgabarack lekvár alapból, kiloptam 2 deciliternyit... kipróbáltam a málnás Curd-ot, ugye most barackkal .. azóta is keresem ám a jó szót- hogy mi lenne ez magyarul.. szerintem sűrű gyümölcs sodó.. na mindegy... mindent ugyanúgy csináltam, a kettős falú bödönkém ma is jól üzemelt.. belement a barackpüré, citrom leve, meg reszelt héja, bele a hideg vaj, ahogy az elolvadt, még langyos állapotban ment bele a 3 felvert tojás... kellemes , selymes barackaroma.. most ennyi kóstoló maradt belőle a 3 db 220 ml üvegecske mellett, akik már szunnyadnak a dunsztban (hűtőládában papírban, szivaccsal csomagolva), helyet cserélve a 2 nappal ezelőtti adaggal.. :)
 nappali fényben... kevésbé látszik sárgának... :) pedig az :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése