Mottó

Üdvözöllek a konyhámban :D Én nem csinálom Nálad jobban! Én , így csinálom!Ha tetszik oszd meg barátaiddal!
Welcome in my virtual kitchen. If you like , share it, and invite your friends too :) :)

2012. augusztus 12., vasárnap

Körte-szilva chutney

Igen kedvelem az édes-savanyú-sós kevert ízeket, a gyümölcsöket pedig különösen... de chutney gyártásra eddig nem vetemedtem.Vettem pár könyvet, no meg van méterszám, de ez német nyelvű - némi nyelvtanulás okán.. és abban lapokban hullottak elém szebbnél szebb ízkombinációk.... nem nem chutney-k, csak párosított dolgok.. és egy kicsit megindult a fantáziám.. ráhangolódtam, aztán kutakodtam erre-arra...

nem tudnék konkrét példát és receptet hozni, hogy nézd meg itt vagy itt, mert egy bajom volt minden recepttel, mert vagy fűszertelen lekvár- vagy indiai curry-s fűszerezéssel bírnak....ami nekem nem baráti...

Egyszer muszáj volt elmennem egy céges vacsorára, még mint feleség - egy indiai étterembe- hiába kértem távolmaradásom, amely bizony a később bekövetkező kínos szituáció-sorozattól mentett volna meg - már az étterembe lépve, a másoknak oly kellemes fűszeres illattól már a víz levert, igen komoly hányingerrel kísérve- hangsúlyozom erről nem az étterem tehet!!!   - kb. 10 ember sorban megkérdezte hogy rosszul vagyok-e, s ha igen mitől, mert a "nem" válaszomat senki el nem fogadta, majd ugyanez a társaság végigkérdezte, hogy akkor miért nem mondtam a(z azóta már volt) férjemnek, hogy inkább otthon maradnék... és a megvető pillantások, arra, hogy "ő ragaszkodott hozzá, hogy itt legyek, távolmaradási kérésem ellenére" ... Nos vért izzadtam, hogy életben és udvariasságom holdudvarában maradjak, amikor jött a pincér, hogy mit ennénk... én 200szor átlapoztam az étlapot, mire utolsónak , minden pillantás rám szegeződve, a kérdést feltette, miszerint mit kérek. Ártatlan szemekkel mondtam: bármit hozhat, amelyben nincs curry. Hát igen- ha azzal a pillantással ölni lehetett volna, kiszaladt a száján, hogy akkor én miért vagyok itt.... bár azt hiszem rájött, hogy kissé tolakodó és udvariatlan volt a kérdés, de mert nagy sóhajjal azt válaszoltam, hogy "én is azt szeretném tudni..." -azt mondta megkérdezi a konyhát, hogy mit tehet... a natúr 1 cm átmérőjű marhahúsgombócokat ( só-bors) köret nélkül elfogyasztottam, mind a 8 db-ot, .. másfél óra semmiről nem szóló társalgás után kiszabadultam, de még két nap múlva is a curry és az eset rémálma és egyéb utózöngéje kerülgetett....

a kis kitérő mutatja, hogy komoly bajom.. vélhetően a curry a hibás, azaz mégiscsak én ( mert a világ nagyobbik fele kedveli a curry-t)... oly mértékig bántja minden létező érzékemet, hogy képes vagyok egy fél órával a curry fűszer megszagolása után is intenzíven érezni az orromban, onnan kitakaríthatatlanul... hogy ez esetleg egy allergia volna, nem tudom- de currytől igen komoly rosszullét kerülget... és szinte minden chutney-ban van curry, vagy olyan keverék- amely tartalmazza azt... így mindent a magam ízére kell formálni... hogy ez a chutney-m rovására menne?.. aligha....

Na ezért nehezebb volt összerakni egy nekem megfelelő, de igazán chutney-s fűszer kombináció kialakítása...és bátran állítom, hogy curry nélkül is van élet a chutney-ban!

 a fűszerekről:
2 kk őrölt gyömbér
1 dl balzsamecet
1 dl vörösborecet
1 kk őrölt fahéj
1/2 mk őrölt szerecsendió
1 fél mk durvára morzsolt szegfűszeg
1 kk mozsárban tört szegfűbors
1 kk mozsárban tört mustármag
1 kk durvára tört fekete bors
2 kk só
45 dkg cukor




1 kg érett körte darabolva
30 dkg szilva darabolva
3 nagy lilahagyma nagyobb kockára vágva
2 nagy gerezd fokhagyma apróra vágva
1 jó erős chilipaprika ( ez most a pokolfajzat pepperoni)
és 2 dl viz 







egyelőre bizarr, mégis vagány kinézet.. de valami fergeteges ízkombináció.. sültekhez, sajtokhoz.. hidegen-melegen ajánlom... :D :D
a kész chutney kóstoló 



 üvegekbe zárva megy a száraz dunsztba, majd teljes kihűlés után a kamrába....





2 megjegyzés:

  1. Jónak tűnik, csak a főzés mikéntjére nem találok utalást.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Katona Józsefné: csak össze kell főzni, egy kicsit sziruposra. Betenni az üvegbe..vagy enni.. és kész is...

      Törlés