Mottó

Üdvözöllek a konyhámban :D Én nem csinálom Nálad jobban! Én , így csinálom!Ha tetszik oszd meg barátaiddal!
Welcome in my virtual kitchen. If you like , share it, and invite your friends too :) :)

2012. október 10., szerda

"MENZA" szerda, avagy a színek közé begolyózva :)

a főzelék.... szégyelljük, és ritkán fordítunk figyelmet rá.. mert olyan snassz, vagy tán ciki, mert "menza-szaga" van?...csodát csodára halmozunk.. de óvatos távolságtartás mutatkozik a főzelékek iránt, vagy attól... mert ugyan ki is lenne kíváncsi rájuk.. valamiért a konyha "piacon" lebecsülését érzem annak az ételnek, amely egyedülálló a világon, és ebben mi vagyunk, akik jeleskedünk. Sokkal büszkébbnek kellene lenni rájuk!! mert a főzelék, valóban HUNGARIKUM a javából... legyen az tökből, borsóból, lencséből, vagy bármely más zöldségünkből..


a főzeléknek ezt a formáját hívom én finomfőzeléknek ( pedig tudom hogy ez nem egészen az..) a borsó friss volt.. amikor megláttam, tudtam, hogy főzelék lesz belőle.. pedig van fagyasztva is a hűtőben, de a friss borsó varázsa, az más.. talán mondtam, még az árán is meglepődtem, hiszen október elején a friss borsó. mint a fehér holló.. pár hete még 800/kg volt.... akkor ugyan a vajbab volt a sláger.. most meg feleannyiért adtak egy kilót... nem bírtam ellenállni...a répa, meg a kukorica, már szinte családként társult a borsóhoz, na mert az 1 kg borsóból kóstolgatás - a kifejtés közben- szóval töredék maradt... :) a gombócok?.. délután még oldalast akartam, de végiggondoltam....mert ilyen vagyok... és lám "begolyóztam" :)) hogy hogyan.. lapozgass .. gördíts.. ahogy, jobban szereted...



egy kis vajban/olajban/zsírban elkezdem párolni a legnyersebbeket... a frissen tisztított borsót, és létől duzzadó répát...csak épp egy kevés sóval...mintha csak tavasz lenne.. vagy kora nyár... a véletlen hozta így... és örültem neki nagyon.. mert vissza csempészett valamit az elmúlt hónapokból...
 amikor már érzem, hogy félpuhák, hozzáöntöm az édes kukoricát... a színek.... rajongok érte...
 azt hiszem így párolva is szívesen megenném :)) de már ráálltam a főzelékre.. és abból most már nem engedek...
 lisztet hintek rá.. eltűnik a zöldség leve, pirul kicsit, (staubolás, azt hiszem így hívják)...majd tejjel felengedem... ahogy forr bugyog úgy sűrűsödik, meghintem sóval még, és borssal, meg csipetnyi barna cukorral.. hogy érezzem hogy édes, de érezzem hogy sós... ó te főzelék, én téged így szeretlek...
nem mintha nem bírtam volna el ennyivel.. de jólesett és kértem egy kis segítséget- míg a főzeléket habartam és kavartam.... vagy a tál kicsi.. vagy a kamaszom keze nagy :) de a gyúrás profi lett... :) és attól lett olyan finom :)
25 dkg sertéshús (szalonna kéne bele, hogy zsírja legyen, hála a hentesemnek) 
egy ici-pici hagyma és 
1 fej gomba apróra vágva, 
5 dkg reszelt sajt, 
só, eredeti görög Gyros fűszer 1 mokkáskanállal, 
egy jó adag frissen őrölt bors, 
egy erős késhegynyi őrölt pirospaprika,
 egy kis csípős ízlés szerint,
 meg a főzeléknek való petrezselyemből egy kanálnyival elcsenve.. 
2 ek kenyérmorzsa, 
1 egész tojással gyúrva... gyúrva... gyúrva.... 
összefogva.. csak jelzem- fokhagyma NINCS benne, nem véletlenül maradt ki.. mert ez nem fasírt, azaz nem a klasszikus értelemben. 
 gombócokat formálunk, jó nagy diónyit, nekem 14 db- lett a masszából. Ízlés szerint formálhatod, de annál tovább kell sütni, minél nagyobb...nagyon apró se legyen, mert kiszárad:) a gombócokat a végén szezámmagban hempergettem..
 3-4 perc alatt sül meg az egyik oldal...
 megfordítom, és ujra kap pár percet.. ez idő alatt a főzelék már ehetőre hűl a tányérokban....

 semmi cicó... gurulhatnak a pocakba befele:)) Kívánok, jó étvágyakat :))

 vegyes főzelék ( menza?) szezámmagos húsgolyókkal....és nem fasírttal, hogy azért annyira retro mégse legyen.. :) szerinted is arra hajaz... ? de inkább kóstolnám már.... :)
 a húsgombócok belülről :)) a reszelt sajt ki-kibuggyan :)

kívánok jó étvágyakat.... :)





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése