Mottó

Üdvözöllek a konyhámban :D Én nem csinálom Nálad jobban! Én , így csinálom!Ha tetszik oszd meg barátaiddal!
Welcome in my virtual kitchen. If you like , share it, and invite your friends too :) :)

2012. október 15., hétfő

Gomba aszalása...

...az idén nem jutottam el gombázni.. aszály is volt, de sokkal inkább fejre állt életünk akadályozott meg ebben.. hogy őszinte legyek, igen, igen nagy bánatomra... tudom bolond vagyok én gomba nélkül is, de mégis.. valamiért mindig meg kell bolondulni... aztán végül is elveimmel ellentétben - mert "vadon termő" gombát csak szedek, de nem veszek... megszegtem, jobb híján.. bár alkudoztam érte eleget.. mert én alkudozós vagyok, elvégre a piachoz az alku hozzátartozik. Akinek nem, az vessen magára :)

Most csak annyit tettem, hogy 60 dkg gombát szereztem... csak 1 db-ot akartam, de a végén ennyi lett belőle, igaz, így ha már pénzt kellett érte adnom, azt nagyon jól megoldottam. Aszalni, szárítani persze nem minden finomságot lehet.. a gyapjas tintagomba erre alkalmatlan, és a galambgombák sem szeretik az ilyet.. bár a varashátú galambgombát én nagyon szeretem... nem bonyolódok gomba-tanba.. és nem győzöm hangsúlyozni: gombaismeret nélkül neki se kezdjen senki!!!
 a gombák elvágva sem okoztak csalódást, semmi kukac nem lakja őket, ami pedig nagyon könnyen előfordul... lényeg, hogy ez csodaszép.. indulhat a szeletelés..

 az aszalóba vékonyra szelve pakolom őket, de nem aprítom agyon a dolgot, mert ugye tudjuk, a gomba 90%-a jellemzően víz...és nagyon össze tudnak menni...
 a szárát is aprítom, mert aromák benne is laknak. tapasztalatból tudom, korábbi gomba kísérleti aszalásból, hogy 1-2 óra a maximum- fajtától függően, hogy készen legyenek. Néha meg kell cserélni a tálcákat, alul gyorsabban szárad.
 tudom, hogy nagyon finomnat főzhettem volna egy ekkora adagból, de nem tettem. Miért is? Így szárítva szinten minden gombás ételt készíthetek sima championnal - és a gyűjtött, mert azt sikerült, fekete trombitagomba és ez a gyönyörűségből keveset hozzáadva, megvadíthatom az ízeket, sokkal finomabb és gombásabb lesz tőle az étel.Pedig csak pár szeletkét áztatok hozzá, ha van időm hideg vízben, ha gyorsabban kell akkor meleg, de nem forróban.
 Ez egy egyszerű praktika, érdemes annak is néha néha egy keveset költeni rá.. egész évben vannak mindenféle gombák bevizsgálva a piacokon, 10-15 dkg-val nem vágjuk agyon a pénztárcát sem, de összegyűjthetünk belőle egy évre való aszalmányt, amit persze folyamatosan használhatunk fel, és folyamatosan pótolhatjuk is. Amikor készen van, lényeg a légmentes lezárás, hogy se a nedvesség, se a molyok később ne találják meg.. ugyanis a szárított gomba a levegőből is visszaszívja a vizet. Legyünk hát ügyesek  és praktikusak :)

egy újabb adag két nappal későbbről:





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése