Mottó

Üdvözöllek a konyhámban :D Én nem csinálom Nálad jobban! Én , így csinálom!Ha tetszik oszd meg barátaiddal!
Welcome in my virtual kitchen. If you like , share it, and invite your friends too :) :)

2012. február 8., szerda

borsós tokány ...... amiről mindig azt hittem borsos...

"szegény" borsos tokány .... húsz év kellett hozzá, hogy nevén nevezzem a gyereket.... egyrészt étteremben, csárdában, vagy kifőzdében.. sosem név, hanem ránézésre választok... de valahogy kimaradt,tényleg mindig kimaradt az életemből, hogy idegen konyhán kérjek.. ha meg kaptam, akkor nem kérdezték, hogy kérem-e :)) Úgy-amúgy én csak szaftos husinak hívtam, a magam módján, mi a fenének túlcifrázni
 a dolgokat. Most elárulom, hogy a zöldborsót MINDEN állapotában rajongásig szeretem, a borsó sokak által szemétre vetendő héját, óvatos mozdulatokkal megszabadítom a hártyáitól, és jó marokkal a zöldborsólevesek, főzelékekbe ugrasztom.... , de még nyersen is elrágicsálom szívesen... Hogy szavamat ne felejtsem, a tokány kérdésről... ez nálam a hümm, mit is főzzek... ott álltam egyszer 15-20 deka hússal... ( épp egy darab csirkemellel) , egy kis konzerv zöldborsóval, meg akadt egy kis maradék tejszín a hűtőben, rizs is akadt, de önállóan semiire nem mentem volna, levesnél meg többre vágytam..... és az ugye hab a tortán, a korábban említett jó étvágyú palánta az oldalamon . Na ez a finomság nálam a kényszer-szülött-gyermek esete... akarta a csuda, de minden darabkáját szeretem, nagy baleset nem lehet, ha ezeket egyenként összetoljuk... A rizst én fűszeresre csinálom, a főtt rizst ki nem állom ( ízetlen valami), ellenben zsiradékon megfuttatott fűszerekben megpirítva, nagy marok petrezselyemmel szerelemre elegyítve, borsosan párolva...... na úgy ,akár önmagában is boldogan elfogyasztom. Szóval a köretem már megvolt, na de mi kerüljön rá... fogtam felcsíkoztam a husit... nem lett több így sem, de legalább többnek látszik alapon... Hagymával indul mindenek lelke, azon átpörgettem a husit.. hozzá bodorítottam a borsót.. az megkívánja a petrezselymet megint csak., a bors el nem maradhat nálam , sót csak ímmel-ámmal . 










Amíg rotyog- összecsókolódznak az ízek, van időm leírni, hogy szinte só nélkül főzök, csak amit nagyon muszáj, hogy az étel ízét érezzem, ne a sót... és ha tehetem tengeri só a só, de a jód miatt a "rendes" konyhai kősó sincs üldözötté téve a konyhából ... tudom, tudom adom nektek a sószórót.. ízesítsétek utánam.. bele bármikor lehet tenni, kivenni utólag már sosem....

Kavargassuk tovább...a főzőtejszínt egy kis tejjel/vízzel szoktam lazítani, hogy tényleg felvegye azt a kanálnyi lisztet, amit belekeverek- lehetőleg csomómentesre... ha nem sikerül, mert VAN, amikor a legjobb háziasszonynak sem sikerül sebajság!, tegyél bele még egy kanálkával, kavard el.. lesz amilyen lesz, és fog egy szűrőt, és azon át engedd előbb egy másik edénykébe!! (Mondtam valami csúnyát, hogy így nézel rám?... hogy miért így? Egyszerű.. a csomók fennakadnak, ezzel együtt a liszt legalább fele odavész.. mindkét kanál lisztből, tehát így jó esélyed van, hogy pont a szükséges mennyiséget mentetted meg. A másik, hogy ha egyből az ételre szűröd a katyvaszt, akkor hol a 3. kezed, hogy keverni is tudd... (pasik előnyben.. szűrhetnek egyből a lábasba) ... Persze, egy csetresszel többet kell mosogatni, de hát a habverőt meg azért találták fel, hogy lehetőleg összejöjjön a csomómentes keverés.. egy szóval sem mondtam, hogy azzal az evőkanállal kutyuld amivel a lisztet kimérted.. :))) ( most utálsz, mi??) Szóval, ha már képzeletben hozzám vágtad a fakanalat... vegyél elő egy másikat, és szépen lassan csurgasd rá a borsós husikákra az egész tejszínes lisztet... és ha nagyon sűrűvé ugrik össze egy kevés tejjel/vízzel/húslevessel lazítsd meg és jól forrald össze.

Tudom, hogy igazán a lisztet kellene rászórni a húsra, azzal átforgatni, sokszor kipróbáltam a staubolás eme művészetét, de semmivel sem sikerült a lisztet jobban karamellizálnom .. de az biztos, hogy alaposan súrolnom kellett lábaskát utána... a legjobb 300falú-aljú csodaedényemben is..- a liszt az egy olyan kis genya.. hogy azonnal odasül...-, így változtattam a tuttira.."NEM SZÚRSZ ki velem" - alapon.

És közben összerottyant , épp a megfelelő krémes ,szaftos , illatos állagot öltött, a hús nem száradt ki, a zöldborsó zsenge maradt.. a rizs gőzölögve mosolyog...lehet tálalni.. :) És csodák csodája.. JÓLLAKTUNK :)) 15 dkg hús és egy kis zöldborsó segítségével... És így készül az én borsós tokányom :) Jó étvágyat hozzá :))))))


Annyit még hozzátennék, szűkös napok, hetek, hónapok tapasztalata!!! alapján.... nem az a kérdés, hogy üres -e a kamra..... hanem hogy mennyire vagy kreatív.. :))

(ui: a képen egy NOKEDLIS_ tejfölös változat... lemerült a kameraaksim esete)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése