Mottó

Üdvözöllek a konyhámban :D Én nem csinálom Nálad jobban! Én , így csinálom!Ha tetszik oszd meg barátaiddal!
Welcome in my virtual kitchen. If you like , share it, and invite your friends too :) :)

2012. november 30., péntek

Makarenát járt makréla....

Szálkásító menü: VI. 
......egyrészt kissé untam a csirkét, másrészt elvonszoltam magam a halasig, körülnéztem... és még mindig döbbenetes lazac árat találtam, pedig, azt már nagyon szeretnék... utálom a multikat, de ott azért más árú a helyzet.. na de majd a jövő héten... :D szóval rám nézett kissé merev , fagyos tekintettem egy halom makréla, utoljára azt hiszem Görögországban ettem, de csak azért- mert én kevésbé vagyok halas a tengerparton.. 100 polipkarra jut 100 kagyló és egy hal :) ... de odaláncoltam magam a makrélához... a tengeri halak, mégiscsak tengeri halak, egyetlen biztos dolog van velük, 10000%-hogy pocsolyaíze nincs. ...



kimondottan tetszett a makréla megjelenése.. felül sötétebb, cirmos, hasmánt ezüstös. Sok ismeretterjesztő filmet nézek, és elképzeltem kicsit "élőben" is. Mert az én makrélám fagyasztott. Nem titok, szokatlan,még a számomra is, hogy a hal teljes egészében az! 
Igen nagy bizalom kellett tehát hozzá, hogy magammal hozzam a konyhába. Áztattam már botot eleget, hogy tudjam. Bővebben itt olvashatsz a makréla tulajdonságairól.


... halacskámat, mint egy jó szamuráj, lefejeztem. Szerencsére fagyott állapota garantálta, hogy ez nem fájt neki, és feje nélkül is igazán jól fest. Persze ismerek pár igen jeles háziasszonyt, s konyhatündért, aki a nyers húshoz, vagy a halhoz nem nyúl nyersen.. nekem ezzel problémám nincs...és megértem, hogy távolságtartással állnak a dolgokhoz. Ők így is tökéletes háziasszonyok és házi tündérek maradnak :) 
nem mutatom a fejét, pedig jó fej, a makrélának FOGA van és NYELVE!! :)...a fogon nem lepődtem meg, csak a nyelven.... egy kis hal-anatómiai tanulmány után, nekiláttam kifilézni a halat.
 A hátán már gerincéig végigvágtam, aztán belülről kiszabadítottam a "borda- szálkákat". simán elhagyták, e remek áramvonalas haltestet. Aztán csak újra a háta felé fordultam, és levágtam a gerinc és borda közti csíkot, húsveszteség nélkül. a farka felé, már csak a készt kellett húzni, szépen siklott egész a végéig... ugyanezt elkövettem a hal másik felével is....
 íme két filé, és a gerinccsontja... maradt még benne pár az "áram"vonalnál (a valós kifejezés az OLDALVONAL!!! ) (de csak a bordarészen, azokat is kihúzgáltam.) 4-5 db oldalanként. Nem váltam meg viszont az ezüstös bőrétől sem, ropogósra sült, a halon... :)
 Közben új adag rizs készült.. rózsaszín rizs...:) Durell-nek rózsaszín galambjai voltak, én most színes rizsfőzésre adtam a fejem, ne már mindig petrezselymes... egy kis cékla ugrott be piritás után a rizsbe nyakig, félbevágva... ígéretesnek tűnt a dolog, a főzőlevet elnézve. CSAK a cékla-szkeptikusoknak mondom, a rizsnek NEM lett céklaíze. A színe halványabb lett a végén, mint vártam, de okulásul legközelebb szeletelem a céklát, hogy több festékanyagot adjon ki magából. Mert majdnem sikerült a varázslat, csak nagyon halvány... a céklákat reptettem a rizsből, amikor azt levettem a tűzről és félretettem önmagában párolódni, amúgy a rizsem ízesítése az eddig megismert klasszikus.
 amíg a rizs készül, és egy lábaskában párolódik simán sós lében pár rózsányi karfiol és brokkoli.... vajat sercegtettem egy serpenyőben... várva hogy a halak makarena makréla táncot járjanak végre...
 Gyengéd fűszerezés vagyon előírva.. izé, ja majdnem sikerült.. de megindult a borsőrlőm :) meg egy kis görög halfűszer keveréket hullajtottam, de csak a bőrtelen felére, és egy-egy csipet tengeri sót... bőrpirító 1 perc után forgattam egyet a halfiléken, kaptam 3 perc hevességet, majd újra a bőrükre fordultak még 2 percre. sem száraz nem lett, sem nyers nem maradt, bár nem kérdeztem Gordon Ramsey-t, fogtam és tálaláshoz láttam, mert éppen az ajtón belépett a kb. 30 percet itthon töltő kamaszom (igyekezvén táplálkozni, edzés előtt)
 Kamasz adag fűszeresen sütött makréla, kevés rizzsel, több karfiol-brokkoli rózsával :)
 a rizs nem lett látványosan rózsaszín, de nem adom fel :) :) annyi kilengést megengedtem, hogy minkét adag halat, meglocsoltam egy kanálnyi fűszeressé vált vajjal a serpenyőből...
 ízletesnek tűnik, és nem tűnik látványosan halnak így a tányéron... és megjegyzem, az íze sem mocsári :D :) :)
 az én adagom arányaiban eltérő csupán, nekem több a rizs, és kevesebb a karfiol, brokkoli.... :) és bár nem ettem mozdulatlanra magam, tökéletesen elegendő...
Nagyon kellemes halétel, nem száraz, nincs "büdös halszaga", már bocsánat a nyers kifejezésért sütés után,nem kell sokat filézni, azaz a szálkák nem zavaróak, akkor sem ha benne hagyjuk,de könnyű eltávolítani őket nyers és sült állapotban is.
Nos, neked is tálalhatok? :) :)
 

Jó étvágyat kívánok!
Hozzávalók 2 személyre:
1 db ~40 dkg-s makréla
3 dkg vaj
só, bors, hal-fűszerkeverék

köret:
1 csésze rizs
1 kis db cékla 
( most már tudom, mosva, de nem hámozva! én itt hibáztam,jelentős festékanyagtól megszabadítva)
só, bors, kakukkfű

köret II.
karfiol és brokkoli rózsák sós vízben párolva

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése